
Blant
ekspertgruppens anbefalinger er et nytt Nasjonalt senter for kunst og
kultur i opplæringen, som knyttes organisatorisk til høyere
kunstutdanning og lærerutdanning. Det
anbefales også at det innføres kompetansekrav for undervisning i kunst
og håndverk og musikk for lærere som underviser i de estetiske fagene i
grunnskolen og at
hver lærerutdanningsinstitusjon styrker sin kompetanse og tilbud innen estetiske fag.
Ekspertgruppens ti råd til ministrene:
1. Anerkjenn verdien av
kunst, kulturmøter og kulturell kompetanse – formuler politikk for et mangfoldig og inkluderende samfunn
2. Sørg for politisk oppmerksomhet
og engasjement for kunst- og kulturfag på alle ledernivå – bruk styringslinjene
3. Utvid porteføljen til
den politiske styringsgruppa for Den kulturelle skolesekken til også å omfatte kulturskolevirksomheten
4. Styrk samarbeidet mellom
kultur- og utdanningssektor – tydeliggjør oppgavedeling mellom nasjonalt, regionalt og lokalt nivå
5. Utnytt
ressursene bedre
og utvid kunnskapsgrunnlaget – samlokaliser og koordiner virksomheten
gjennom et nytt nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
6. Støtt opp om utvikling
og kvalitet i den lokale kulturelle grunnmuren med barnet og eleven i sentrum
7. Still krav til fagkompetanse
8. Ta initiativ som kan
utvikle og forankre Den kulturelle skolesekken bedre i både utdannings- og kultursektoren
9. Lag tydeligere profil
for kulturskolesatsingen
10. Øk bevisstheten og kunnskapen
om yrker og næringsvirksomhet som krever yrkesfaglig utdanning i håndverksfag eller høyere kunstfaglig utdanning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar