Er det aktuelt å
blogge i kunst og håndverk? Her er noen argumenter
for å blogge fra elevens perspektiv.
Nettet har forandret seg, brukeren har gått
fra å være en passiv konsument til å bli en aktiv produsent av innhold
på nett. Ungdom i dag publiserer på nett, de har felleskap på nett og de deltar
på den offentlige arena via internett og nettsamfunn. Bør ikke skolen også
delta her og bli en del av nettverket? Ungdom kan være sårbare og ikke bevist
konsekvensene av eksponeringen, innholdet i ytringene og hvem som kan lese det
de publiserer. Avgrenset blogger kan være en tryggere og mer beskyttet arena
der de kan ytre seg faglig under veiledning.
Blogg har en lav brukerterskel, det er noe alle klarer. Men
det å oppøve kompetanse i grafisk design og visuell kommunikasjon er ikke
nødvendigvis noe som kommer av seg selv. Læreplanen i kunst og håndverk (LK06)
har løftet visuell kommunikasjon fram som et av fire hovedområder. Vi
lever i en visuell kultur og bombaderes av tusenvis av sanseinntrykk daglig. Er
det ikke viktig for elever i dag og lære noe om hvordan vi oppfatter, tolker og
reagerer på sanseinntrykk og hvordan en også kan kommunisere visuelt? Gjennom å blogge kan en kanskje
lære noe om visuell stimulering, visuell identitet, visuell profil, visuell
design og visuell kultur.
Bildet er hentet fra Inno design, nyhetskanalen for innovasjon og designs nettside.
Ved å blogge om faget kan elevene utforske og utvikle egen
faglig identitet. Som fagperson i kunst og håndverk er jeg opptatt av å fremme estetiske læreprosesser. Det er i prosessen nye ideer oppstår, en utvikler
kreativitet, en gjør seg nye erfaringer og en tilegner seg ny kunnskap. Blogg
er en mulighet til å løfte den verdifulle prosessen fram i lyset! Og kanskje
blogging kan motivere elever til å reflektere mer over det som oppstår i prosessen.
Mange sier: "hvorfor ikke bare bruke læringsplattformene som It`s learning eller Fronter?" Læringsplattformene har en hierarkisk oppbygging: noen er «eiere» og
noen er «brukere». Er dette forenelig med utviklingstrekkene i skolen der lærerens rolle endres fra kunnskapskilde til veileder, og der elevens rolle går fra
konsument til produsent av kunnskap?
Blogg er også et inkluderende læringsmiljø, og en kan
selv velge om bloggen skal være åpen for alle eller bare for
klassen. Det er en flott måte å la elevene dele sine faglige erfaringer
med hverandre på.
”Digital
kompetanse innebærer å kunne bruke
digitale verktøy
og ha en tilstrekkelig forståelse
av teknologien til
å kunne fungere i og påvirke
samfunnet”
(Bjarnø et al 2009, s.16)
Blogg i vei med
elevene dine og del gjerne dine erfaringer her!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar