Foto: Marek Podowska
Førskolelærerstudenter
ved Høgskolen i Telemark har jobbet med Per Dybviks illustrasjoner av fugler
som forbilde i to- og
tredimensjonale materialer. Oppgavenes
mål var å ruste studentene slik at de kan gi barn gode erfaringer med å utrykke
seg gjennom tegning, bildeskaping og leire.
Bildekultur – barns formspråk
Bildebok universet har aldri vært så mangfoldig i uttrykk
som i dag. Å la barn få møte denne kulturen og utvikle evne til å lese ulike
bildeuttrykk er viktig. Voksne er ofte de som er nostalgiske og formilder
bildebøker fra sin egne barndom. Disse bøkene skildrer en verden som barn ikke
har referanser til i dag, som for eksempel den grå analoge telefonen fra
70-tallet. Det er viktig at barn møter denne tradisjonen, men også at de får
møte ulike bildespråk som representerer den nåtidige kulturen de er en del av. For
barn er det naturlig å skape bilder og former i dialog med den visuelle
kulturen de omgir seg med.
Per Dybviks illustrasjoner av fugler i Kafé Haletippen har et formspråk som har likhetstrekk med barns
måte å utrykke seg på. Dybviks strek er upolert og direkte, det er tegninger
som er berørt av menneskehånden. Og han spiller på humor, noe som appellerer
til barn. Barn imiterer visuelle bildeuttrykk, bruker de språkformene de finner
i kulturen og skaper egne utrykk gjennom å tilføre nye elementer. Slik tar barn
i bruk ulike muligheter til å skape form og uttrykke seg, først og fremst
gjennom områder de kjenner seg fortrolige med. Derfor er det også viktig å la
barn være delaktige i valg av forbilder.
Tegning,
bildeskaping og leirefigurer
Studentene på
Førskolen brukte Dybviks fugler som forbilder over en lengre periode. Studentene startet med tre tegneøvelser
før de gikk i gang med ulike maleøvelser og tilslutt gjennomførte de en
leireoppgave.
Progresjonen i tegneøvelsene var tredelt. Den første øvelsen
var å tegne blindtegninger av utstoppet fugler. Den neste var å gjennomføre en
tegnesamtale med en medstudent. Med
store ark på gulv skulle streken brukes som en nonverbal samtale mellom
studentene. En øvelse for å gi studentene erfaring i hvordan en kan kommunisere
med streken via kroppen og hvordan tegning kan være en opplevelse. For barn kan
dette presentes som en tegnelek. Videre brukte de Per Dybviks fugletegninger
som forbilder i tegning med blyant og fargestifter. Gjennom oppgaven blir de
kjent med sitt eget tegneutrykk både gjennom å tegne etter naturtro fugler,
gjennom tegnesamtale og ved å bruk forbilder.
I maleoppgaven jobbet studentene med oljekritt og akryl på
akvarellpapir. De skulle skape et bilderom ved hjelp av to primærfarger. Det
begrensa fargevalget var for å tilrettelegge for elementær fargelære på barns
premisser. Videre skulle de tegne en fugl med oljekritt på den tørka
akrylbakgrunnen. Studentene jobbet også med oljekritt, ecoline og tusj på
silkepapir og akvarellpapir for å få erfaringer med ulike maleteknikker for
barn.
I leireoppgaven ble det brukt Vingerling leire som materiale og klypeteknikk som arbeidsmåte. Ved
å klype leire på innsiden av to kopper, og føye dette sammen til en kuleform fikk
studentene et utgangspunkt for modellering av fuglen. Ceramas decofarger ble brukt til dekorering
før fuglene ble brent i glasurbrann.
Veien videre
Etter denne perioden gikk studentene over til og
levendegjøre fuglene gjennom animasjonsfilmer. De jobbet fysisk med materialer,
tok stillbilder og satte disse sammen til film i MovieMaker. Med bildeboka som
forbilde er det mange muligheter og tverrfaglige elementer. Som en forlengelse
av denne prosessen kunne en også tegnet fugler på en IPad med appene «Øysteins
tegneblyant» eller «Tegnebrett». En annen mulighet kunne også vært å bruke IPad
til å lokalisere og lokke fugler i naturen og la barna få enda flere erfaringer
med fugleverden.
Spennende oppgave med flott resultat, ble inspirert til å lage fugler! Hilsen Kristin.
SvarSlett